مهدیمهدی، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 14 روز سن داره
شروع وبلاگشروع وبلاگ، تا این لحظه: 10 سال و 6 ماه و 7 روز سن داره

قشنگترین بهانه زندگیم

مهدی پسر بهمنی من

1393/9/27 0:05
نویسنده : مامان زهرا
385 بازدید
اشتراک گذاری

قديمي ها مي گويند اگر لباس آبي به تن نوزاد پسرتان كنيد زرنگ و شيطان بار مي آيد و اگر لباس صورتي به تن نوزادتان كنيد مليح و شيرين و بانمك خواهد شد. اما اگر پسر يا دخترتان در ماه بهمن به دنيا آمده است همه آن حرف ها را فراموش كنيد و يك كلاه آبي ملواني به سرش بگذاريد و چكمه هاي براق آبي به پايش كنيد. اين كودك از خميره سياره اورانوس است و سرشت او به گونه اي است كه شما را به دنبال سرنوشت خود مي كشاند.

بچه متولد بهمن موجودي بي ثبات، حساس، لجوج، متكي به خود و پر جنب و جوش است. حتي اگر تحت تاثير ارديبهشت، كمي آرام و ملاحظه كار باشد ذهن او همچون صاعقه هاي اورانوس پرشتاب است. افكارش مثل امواج بلند راديويي هستند. همين طور كه رشد مي كند و بزرگ مي شود اين حس به شما دست مي دهد كه بايد پيغام ((لطفا كمكم كن)) را به همه دنيا مخابره كنيد!

 

هر پدر و مادري، بچه خود را تافته جدا بافته اي مي داند كه همتايش پيدا نمي شود. ولي اين يكي واقعا بچه سرگرم كننده و مضحكي است. بسياري از والدين واقعا نمي دانند كه با بچه متولد بهمن خود بايد چكار كنند. او را به مزرعه در خارج شهر بفرستند كه ديگر نتواند همسايه ها را اذيت كند يا همه جا جار بزنند كه او روزي برنده جايزه ادبي پوليتز خواهد شد. شما كدام راه را انتخاب مي كنيد؟ بله، واقعا مشكل پيچيده اي است. البته اين احتمال وجود دارد كه روزي برنده جايزه پوليتز شود ولي به شما توصيه مي كنم چند سالي تابستان ها او را به مزرعه بفرستيد و از دور مراقب او باشيد و صبر كنيد. بدون شك او روش جديدي براي شخم زدن ابداع مي كند، يا تمام اهالي آنجا را ديوانه و مجنون كرده و از خانه و كاشانه شان بيرون مي كند. اعمال اين بچه ها را نمي توان پيش بيني كرد و رفتار آنها بستگي به عوامل زيادي دارد. به هر حال از هيچ قاعده و قانون خاصي پيروي نمي كند.



يك مادر اهل نيويورك پسر متولد بهمن خود را ((معجزه برونكس)) لقب داده بود و اجازه داده بود همه او را به همين نام صدا بزنند. به هر حال اين نام حداقل خويشاوندان و همسايگان را به اندازه خودش سردرگم و گيج كرده بود. چرا كه هيچ كس نمي دانست معني اين نام و لقب چيست.

آيا او سه تا كله داشت يا اين كه به قله هاي شهرت صعود مي كرد؟ اما بعدها او يك بازيكن خوب بسكتبال شد و خيلي ها فكر مي كردند كه آن لقب عجيب و غريب را به خاطر همين روي او گذاشته بودند. اما زياد نبايد عجله كرد. داستان هنوز ادامه دارد. او در حال حاضر مشغول نوشتن قطعه اي موسيقي است كه ممكن است به برادوي راه پيدا كند يا اين كه از همانجا وارد سطل آشغال شود. او همچنين مشغول بازي در يك نقش جزئي در فيلم هاي پليسي و تبليغي است. علاوه بر اينها، در فاصله بين تماشا كردن تلويزيون و خوردن ساندويچ در اتاق خود، در فكر اختراع جديدي است. ولي چون به هيچ كس نمي گويد دارد چه كار مي كند من هم چيزي ندارم كه به شما بگويم. او به ساعت هاي ديواري و مچي علاقه خاصي دارد بنابراين حدس مي زنم كه اختراع او احتمالا در ارتباط با ماشين زمان است. اين موضوع يكي از آن چيزهايي است كه افكار همه متولدين بهمن را هميشه به خود مشغول مي دارد. به هر حال، عجله كه نداريم، منتظر مي مانيم. بسياري از متولدين بهمن جرقه هاي نبوغ خود را تا حدود پنجاه سالگي به دنياي منتظر نشان نمي دهند. اين انتظار طولاني كمي صبر و حوصله مي خواهد. البته در بين متولدين بهمن، نوابغ زيادي وجود دارد ولي چون ما خيلي مشغول و درگير بچه هاي معمولي متولد اين ماه هستيم از وجود آن ها غافليم.

او ممكن است مامور اف.بي.آي يا گارآگاه خصوصي شود چون شيفته حل كردن معما و سردرآوردن از اسرار پيچيده است. شايد هم فقط يك شهروند معمولي و عادي و محافظه كار از كار در بيايد. شگفت زده نشويد، اين فقط يك احتمال است. فعلا بهتر است فقط به سالها كودكي او بپردازيم. بدين ترتيب شما هم فرصت خواهيد داشت اين موشك اورانوسي را در مسير خود هدايت كنيد. تا موقعي كه بلوغ، تاثيرات اورانوسي را ملايم تر نكند و نگرش جامعه متعادل تر نشود نوجوان متولد بهمن ممكن است ياغي و منفي گرا باشد. واكنش سريع او نسبت به فرماني كه از طرف شما صادر مي شود معمولا يك ((نه)) قاطعانه است. حتي اگر پيشنهاد مطلوب و دلپذيري به او داده باشيد! ولي اگر به او فرصت دهيد تا در مورد آن فكر كند خواهيد ديد كه واكنش نهايي او صحيح و قابل قبول خواهد بود.

دخترها و پسرهاي متولد بهمن ظاهرا خيلي آرام و مطيع به نظر مي رسند ولي يك باد شمالي مي تواند آن ها را دگرگون كند (شايد هم اوضاع برعكس شود، از آنها هيچي بعيد نيست!) بچه هاي متولد بهمن با آن كه ممكن است رفتاري غيرقابل پيش بيني داشته باشند ولي در مجموع موجوداتي شيرين و دوست داشتني و شوخ هستند. آنها اغلب مثل ملخ هواپيما در حال حركت و جنبش هستند و به دور خود مي چرخند. اين تشبيه را به كار بردم چون متولدين بهمن بر پرواز و هواپيما و چيزهايي شبيه به اينها حكومت مي كنند. با اين همه، اين نوجوانان پر از تناقض هستند زيرا به جاي اينكه پرواز برايشان عادي و طبيعي باشد از آن به شدت مي ترسند. اكثر آنها وحشتي غيرمنطقي از هواپيما، آسانسور، و حتي الكتريسيته (كه تحت حاكميت اورانوس قرار دارد) دارند. آن ها را به سادگي نمي توان هدايت كرد زيرا خودشان هم نمي دانند به كدام سمت مي روند. اما به طور قطع مي دانند چگونه مي توان به مقصد رسيد.



تربيت كردن و بزرگ نمودن اين موجودات ((شگفت انگيز)) مسئوليت خطيري است. ذهن آنها آميزه اي از عملگرايي، تيزهوشي، درك قوي، و كاوشگري است. اين تركيب گاهي اوقات ممكن است شما را خجالت زده و شرمنده كند. به ويژه وقتي كه براي مثال از دوست شما مي پرسد كه چرا روي صورت خود عمل جراحي پلاستيك انجام داده است، يا دايي شما را مورد خطاب قرار داده و از او مي پرسد كه چرا در مورد ميزان درآمد خود به مامور ماليات دروغ گفته است (كه البته او واقعا هم همين كار را كرده است!)

 

بچه متولد بهمن همواره براي خود رويايي دارد و تا موقعي كه روياي جديدي در ذهن او ظاهر نشده است بدان پايبند است و به آن دل خوش مي دارد. اگر دختر است احتمالا خود را بهترين بالرين دنيا مجسم مي كند كه هيچ كس را ياراي رقابت با او نيست، يا خود را نخستين رئيس جمهور زن دنيا تصور مي كند يا روزي را مي بيند كه همچون مادام كوري مشهور خاص و عام خواهد شد. اما اگر پسر باشد ممكن است در آرزوهايش خود را يك اقيانوس شناس، ماهي شناس، باستان شناس، انسان شناس، يا نابود كننده آفات، يا جراح درخت ببيند. مشاغل عادي مثل پرستاري، منشي گري، كارمندي، فروشندگي، معلمي، بانكداري، دلالي سهام و اوراق بهادار براي او بيش از حد عادي و معمولي هستند. البته يك روز ممكن است مجبور شود يكي از همين مشاغل را انتخاب كند ولي روياهاي او در ذهنش مي ماند و آنها را فراموش نمي كند. به هر حال شايد كمي وحشت انگيز باشد ولي او گاهي اوقات مي تواند با تمركز خود بر روي موضوعي، كار خاصي انجام دهد و به خواسته اش برسد.


شما هرگز نمي توانيد كارهاي او را پيش بيني كنيد. او كودكي است كه ممكن است در روزهاي باراني دلش نخواهد در خانه بماند. در چنين روزهايي ممكن است بهترين قاشق نقره اي شما را بردارد و با آن در زمين پشت خانه آبراهي ايجاد كند تا آب باران در آنجا جمع نشود. شعري كه در كودكي برايمان مي خوانند به ياد داريد: ((آقا خرسه از كوهي بالا رفت و بالا رفت و بالا رفت.... تا ببيند آن طرف كوه چيه. ولي در آن طرف كوه پشت كوه را ديد.)) اما كودك بهمني شما خيلي خوش شانس تر از اين حرفهاست و در آن طرف كوه حتما چيزي پيدا خواهد كرد. شايد يك كاسه سكه طلا، يا شايد هم گونه جديدي از داركوب ها، به هر حال دست خالي بر نمي گردد.

من از دوران نوزادي اين بچه چيزي نگفتم چون بچه هاي متولد بهمن اصولا چنين دوراني را ندارند. يعني به نظر مي رسد كه از اين مرحله جهش مي كنند. البته خيلي از آنها مرحله نوپايي را طي مي كنند و در اين دوره پرخطر بايد يك سگ نگهبان براي آنها بخريد و تا موقعي كه اين بچه به سن ده سالگي نرسيده سگ را در خانه نگه داريد. فرزند بهمني شما در اين دوران ممكن است براي پيدا كردن خانه خود دچار دردسر شود. او غرق در روياهاي خود ممكن است در يك روز مه آلود وارد كوچه و خيابان شود و همان طور كه شتابان پيش مي رود به باجه تلفن يا صندوق پست برخورد كند.

حواس پرتي و گيجي او ممكن است كار دستش بدهد و باعث پيچ خوردن مچ پايش شود يا استخوانش بشكند يا معلم او را عصباني كند. شما نمي دانيد به گزارش معلم او كه وي را نابغه خوانده است افتخار كنيد يا از دريافت اين گزارش مدرسه خجالت زده شويد كه در آن آمده است: ((اين بچه اصلا درس نمي خواند و حواسش جمع نيست. توي كلاس دائم از پنجره به بيرون نگاه مي كند و يا با ساعت مچي خود مشغول بازي كردن است.)) يا ((اين دختر شما خيلي بازيگوشي مي كند و در سر كلاس حواس خود را جمع نمي كند. به جاي درس خواندن با آن كفش هاي مسخره باله اش دائم در حال كش و قوس دادن به خود است.)) اما چرا بايد آن ها را مورد سرزنش قرار دهيد؟ پسرتان فقط قصد داشت تاثير انقلاب تابستاني را بر روي ساعت گرينويچ خود محاسبه كند يا دخترتان در تلاش بوده است كه دريابد يك كرم چطور تبديل به پروانه مي شود. آن ها از نظر خودشان رفتارشان كاملا درست و منطقي بوده است. واي از اين مدرسه هاي عقب افتاده! البته آن ها راه درستي را در پيش گرفته اند. فقط شايد الان زمان مناسبي براي اثبات اين روش ها نيست!

معلم هاي رياضي اغلب از بچه هاي متولد بهمن شكايت مي كنند كه آن ها نمي گذارند مسائل پيچيده رياضي مرحله به مرحله تشريح شود. اين بچه معمولا قبل از آن كه حل مسئله بر روي تخته نوشته شود آن را در ذهن خود حل مي كنند. البته آن ها براي اين عمل خود دليل موجهي دارند. درك شهودي ناشي از تاثيرات اورانوس باعث مي شود ذهن آن ها به سرعت جلو برود، طوري كه مراحل طي شده را فراموش كنند. آن زمان كه حافظه را تقسيم مي كردند تقريبا همه بچه هاي بهمني پشت در اتاق زايمان بودند. آن ها خيلي راحت آدرس خود را از ياد مي برند. حتي بعضي مواقع احتمال دارد نام فاميل خود را فراموش كنند و از ياد بردن ساعت بازگشت به خانه در نزد آن ها يك امر عادي است.

نوجوان متولد بهمن شما موجود برجسته و ممتازي است (اغلب آنها اين طور هستند.) ولي بايد به او ياد بدهيد كه هدف او در زندگي نبايد فقط اين باشد كه تبديل به يك كامپيوتر انساني شود. او بايد بفهمد كه سازمان دادن به افكارش اهميت دارد وگرنه يك نابغه، فيلسوف، مهندس، دانشمند، دكتر، يا وكيلي بالقوه ممكن است در هنگام بزرگسالي بر اثر پريشاني افكار هر دم به طرفي كشيده شود و عاقبت فقط به دور خود بچرخد. البته اين كار ممكن است جالب باشد ولي مطمئنا بي فايده و بي ثمر است و او را به هيچ جا در زندگي نمي رساند.

بچه متولد بهمن خود را به فعاليت هاي جسماني تشويق كنيد وگرنه دچار رخوت و سستي مي شود و دائم در رويا فرو مي رود. البته بچه هاي بهمن خودشان به ورزش علاقه دارند ولي تا آنها را مجبور نكنيد تن به فعاليت و ورزش نمي دهند. آنها از لحاظ ذهني بسيار سريع و پرشتاب هستند ولي از لحاظ جسمي كند و تنبل هستند. احتمالا با پرندگان، درختان، طبيعت، و ساحل دريا مانوس هستند و كشفيات مستقلانه خود را به فعاليت هاي سازماندهي شده و منظم ترجيح مي دهند. براي فرار از مسئوليت، هميشه آماده گفتن ((من نمي توانم)) هستند. البته اين امكان وجود دارد كه بدون هيچگونه مقاومتي كاري را انتخاب كند مشروط به آن كه خودش تصميم گرفته باشد و تحت اجبار نباشد. به او ياد بدهيد كه با شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت فقط خودش را فريب مي دهد. اجازه دهيد خودش تصميم بگيرد ولي تشويقش كنيد كه آن را به اجرا بگذارد.

تنش ها و كشمكش هاي دروني كه براي هيچ كس بازگو نمي كند نمي تواند عميقا او را ناراحت كند. اين بچه ها تقريبا قادرند افكار دروني ديگران را بخوانند و حرفهايي را كه آنها بر زبان نياورده اند بشنوند. همين موضوع مي تواند آن ها را آزار بدهد. اگر نمي خواهيد سي سال ديگر يك مرد مجرد غيرعادي، عصبي، فراموشكار و خيالباف روي دستتان بماند بهتر است از همين حالا او را به داشتن آرامش، هماهنگي، تمركز و به خاطر سپردن مسائل تشويق كنيد.
 
در موقع گفتگو با نوجوان متولد بهمن خود بايد حواستان جمع باشد كه به او چه مي گوييد و آن را چگونه بيان مي كنيد. بذرهايي كه در اين سنين در مغز حاصلخيز و خلاق اين بچه هاي اورانوسي مي كاريد به مرور رشد كرده و عقايد ثابت دوران بزرگسالي آنها را تشكيل مي دهند. وسواسهاي بيهوده در مورد شستن دست ها و هشدارهاي مكرر در مورد اين كه ((از ليوان ديگري آب نخور، كثيف است)) باعث هراس و وحشت اغراق آميزي در او مي شود و آنگاه هر جا كه مي رود ليوان خود را همراه مي برد. از آنجا كه او مستعد حادثه و آسيب است مي توانيد تصورش را بكنيد كه اگر با آن ليوان زمين بخورد چه پيش مي آيد. البته در مورد او همه چيز ناگهاني رخ مي دهد و پيش بيني هيچ چيز را نمي شود كرد.


بچه هاي بهمني دوستان فراواني خواهند داشت و هر روز حداقل با ده نفر دوست مي شوند، از رفتگر خيابان گرفته تا افسر راهنمايي و قناد سر كوچه. حتي ممكن است روزي سگي را كه با او دوست شده براي شام به خانه بياورد. ولي لازم نيست بترسيد. شما كه نمي خواهيد يك آدم افاده اي بار بياوريد. از نظر او آن سگ فقط يك ((رفيق)) ديگر است.


در مورد مسائل عاطفي دوره بلوغ هيچ مشكلي با او نخواهيد داشت. در حقيقت شايد گاهي اوقات مجبور شويد جنسيت او را به وي يادآوري كنيد. آن ها به ندرت بر جنسيت خود تاكيد مي ورزند. البته گاهي اوقات ممكن است لباسهاي عجيب و غريب بپوشند يا مدل موي خود را تغيير دهند. احتمالا در همين دوره علاقه عجيب آنها به شعر و شاعري ظاهر مي شود و شايد بايد آنها را در اين زمينه مورد تشويق قرار دهيد. 



بچه اورانوسي شما در جيبهايش قورباغه و در چشمانش ستاره دارد. او يك بشر دوست واقعي و عاشق مردم است. آيا مي دانيد كه اين صفات چقدر نادر است؟ همين طور كه جامعه به سوي عصر اورانوس پيش مي رود خرد عاري از تعصب او، بشريت را هدايت و راهنمايي خواهد كرد. گويا تقدير، دخترها و پسرهاي اورانوسي را برگزيده است تا آرزوهاي فرداي ما را برآورده سازند. بنابراين قورباغه ها، ستاره ها، و ساندويچ هاي خيار شور را به فراموشي بسپاريد. بچه متولد بهمن خود را ((معجزه قرن بيستم)) بناميد و بگذاريد همسايه ها خودشان علت اين نامگذاري را حدس بزنند.
 
                                                                                               منبع: شبکه اجتماعی هم میهن
 

این مطالب تو وبلاگ مامان تارا جون بود که من با اجازشون اینجا ازشون استفاده کردم

پسندها (3)

نظرات (4)

مامان راحله
29 آذر 93 16:20
منم بهمنی ام
مامان زهرا
پاسخ
چه خوب
فریده
1 دی 93 10:21
مامان جون تقریباً یک ماه دیگه تا تولد مهدی کوچولو بیشتر نمونده . واسه تولد چیکار کردی ؟؟ مثل پارسال می خوای جشن مفصل و با شکوه بگیری ؟؟ چه سئوالی کردم ، شما تمام ماهگردها رو دارید جشن می گیرید ، واسه تولد که دیگه سنگ تمام می زاری .
مامان زهرا
پاسخ
فریده جون امسال به خاطر بعضی شرایط نمیتونم تولد بگیرم که خیلی از این بابت ناراحتمفعلا بسنده میکنیم به همین ماهگردها تا ببینیم انشااله سال بعد چی میشه
زیــنب (مامان)
1 دی 93 10:53
برای پسر ناز وقشنگ
مامان زهرا
پاسخ
ممنون عزیزم نگار و مریم جونمو ببوس
مامان روژینا
3 دی 93 10:01
چقد جالب بود عزیزمبوس واسه مهدی کوچولو و مامان مهربونش